RSS
 

Systembolaget sjabblar…

13 Jun 2012

Med anledning av Whiskyblogg´s inlägg och då jag själv förmodligen också är i samma sits, med ett mottaget mail på bekräftad order och ett ordernummer men med ett rött avslående inne på min konto-sida hos SB angående min beställning av Ardbeg Day-whiskyn, så känner även jag att detta är ett bekymmer som måste uppmärksammas och snarast finna en lösning på!

”” Vi delar detta inlägg av Robert van Hal, som belyser ett stort problem för oss whiskyälskare. Dela gärna detta vidare, kanske vi kan hjälpas åt att påverka bolaget till att se över hur man hanterar åtråvärda releaser.

Mejl skickat 2012-06-13 10:13
Hej!

Jag söker leveransinformation om min e-beställning EXXXXXXX. Den beställda varan, Ardbeg Day nr 486078, var inte slutsåld vid beställningstillfället och jag fick heller inte något felmeddelande att varan skulle vara slut i lager. Ej heller senare har jag fått något sådant besked. Jag förväntar mig därför ett positivt besked med tidpunkt när jag kan hämta min beställda vara.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Robert van Hal

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Svar mottaget 2012-06-13 11:11

Hej. Tack för ditt mejl!

Jag har nu varit i kontakt med butiken på Södra Förstadsgatan som meddelade att din beställning tyvärr inte kommer att levereras då 486078 Ardbeg Day 749,00 kr är slutlevererad sedan 2012-06-08. Butiken fick leverans från den aktuella leverantören igår, 2012-06-12, men dessvärre var inte din beställning med i leveransen. Jag beklagar att du inte meddelats detta tidigare.

Som vår beställningstjänst ser ut idag så går beställningen via den butik som är vald för uthämtning vidare till leverantör, och detta oavsett butik och om beställningen är lagd som en e-beställning eller direkt i butiken.

Beställningen hanteras enligt butikens ordinarie orderflöde och är beroende av när den ordinarie beställningen skickas iväg. Konsekvensen kan bli att en beställning som görs exakt klockan 10:00 hamnar efter en beställning som görs senare i en annan butik. I de fall varan finns i en större volym hos vår leverantör blir resultatet att tidpunkten från beställning till att varan finns tillgänglig för avhämtning i butiken kan variera. Om produkten däremot är eftertraktad och antalet flaskor begränsat kan effekten bli att den order som är lagt i butiken som hade den tidigaste beställningspunkten är den som kommer först.

Vi är medvetna om situationen och uppmärksammar redan idag våra kunder under vår FAQ på webben. Vi kommer även att förtydliga informationen i den bekräftelse som kunden får på att beställningen är mottagen. Vi för också en dialog med våra tekniker kring vilka möjligheter vi har på kort och längre sikt.

Välkommen att kontakta oss igen.
Med vänliga hälsningar

Systembolaget AB, 103 84 Stockholm

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Svar skickat 2012-06-13 11:36

Hej!

Tack för ditt mejl! Ett högst väntat svar!

Jag måste först påpeka att jag fått en orderbekräftelse på min flaska. Problemet är således ert, inte mitt.

Det du menar med ditt svar är således att, och jag drar en liknelse:

1. Om jag köar utanför systembolaget vid ett släpp av en produkt med begränsad tillgång så är det inte först till kvarn som gäller utan beroende på vem som kommer ut och delar ut kölappar så får endast vissa en kölapp. Vissa som står före mig i kön och vissa som står efter mig får kölapp. Jag får ingen. Jag kan ha stått i kön sedan gryningen men det hjälper inte det minsta.
2. Det förekommer inte heller någon form av ransonering så att fler kan få köpa. Vissa i kön får till och med flera kölappar så de kan köpa flera flaskor, två kartonger till exempel, medans vissa då, som jag, blir utan.
3. För att undvika upplopp och slagsmål så sköter ni hela processen via nätet.

Menar ni på Systembolaget att detta är ett rättvist och bra system? Är detta ett lämpligt system år 2012?

Du kanske tror att det här är första gången detta händer? Du kanske tror att jag ensam är drabbad? Du kanske tror att detta inte påtalats vid ett flertal tillfällen de senaste åren, inte minst då via Svenska Whiskyförbundet? Ni kanske tror att whiskysverige finner sig i detta? Det kan jag berätta att vi inte gör! Jag vill ha ett namn på den person som är ansvarig för denna katastrof så att jag kan driva detta vidare.

För övrigt hamnar ditt svar på Whiskyforum.se och på Facebook. Låt oss se vad det kan göra för att snabba på det hela.

M.v.h.

Robert van Hal””

P.s En förfrågan om ”orderstatus” på min beställning har nu även skickats till SB… (kan ju tycka att om ordern EJ kan levereras av någon anledning, så borde ju ett mail kunna skickas iväg som uppmärksammar mig på detta snarast möjligt, då vi ju är en bra bit in på år 2012… 🙁 Man kan ju hinna dra till Tyskland istället… 😉

 

Tags:

Kommentera

 
 
  1. Markus

    2012/06/13 kl. 23:28

    Jepp det är så det funkar på SB 🙁 där av försöker jag alltid gå in på butiken o göra beställningen för då vet jag att de gör den direkt.

    Har nämligen råkat ut för likande bekymmer men då ringde jag och de skrev upp min beställning för att lägga in den när det lugnat sig :-\ vilket innebar att jag inte fick tag i någon pava jag ville ha.

     
    • Fredde

      2012/06/14 kl. 04:53

      Ja, det är synd att det finns vissa brister med e-beställnings-upplägget och att det är så ”trögt” när man tycker att det borde kunna vara lika snabbt, eller t.om snabbare… 😕

      Tyvärr finns det ju vissa brister med ”live”-beställning i butik också då det till en del handlar om vilken ”blixt” till personal man hamnar hos eller får tag på och hur snabb och kunnig den är, och det känns som det inte är ett helt rättvist system det heller… 🙁

       
  2. Fredde

    2012/06/14 kl. 16:48

    🙁 Har nu fått det bekräftat att jag också tillhör den skaran som lyckats få igenom ett köp och mottagit en orderbekräftelse för att sedan (idag) efter egen efterfordran på en orderstatus att min order ej kan genomföras för att ”varan är slut” (tidpunkt för min (första) order var kl. 10:04 som slutade med en vit skärm och ett 503-serverfel) Loggade in igen och lyckades kl. 10:12 få igenom min order och mottog därefter via mail en orderbekräfelse… GÖTT MOS – trodde jag då, min dumme fan…

    Tydligen är själva beställningssystemet uppbyggt enligt följande, har jag nu fått förklarat efter kontakt med SB, att: ”Om jag lägger en order via e-beställningstjänsten så tas den emot av den butik som väljs för uthämtning och därefter skickas den ordern ifrån den butiken den dagen eller klockslag då de har sin ”orderdag”!!

    Och det spelar alltså då tydligen ingen roll om jag lägger ordern via nätet eller direkt inne butiken… ordern går iväg, när ”ordertidpunkten” för den valda butiken infaller!!

    Känns ju rent spontant och direkt som ett ganska sopigt upplägg, då jag ju som kund då måste veta vilket systembolag i Sverige är ”snabbast” på att lägga order vid akuellt datum för att ha en chans på ”mindre släpp” som är eftertraktade!

    Säger bara: GÖR OM! GÖR RÄTT!! Och framför allt gör beställnings-upplägget RÄTTVIST!!!

     
 
© 2011-2018 freddeboos.se
Tweets by @freddeboos
Tweets from freddeboos: "whiskylist"
Tweets about: #singlemalt