Systembolagets nya look – en uppgradering som blev en nedgradering!

Så har den då efter en liten tids väntan då nyligen sjösatts, Systembolagets nya hemsida. En sida (och ett bolag) som jag personligen kan ha vissa invändningar emot (även om den ständiga “monopolfrågan” här kan lämnas därhän). Låt mig få utveckla mitt missnöje och varför jag vill gnälla av mig lite grann…

Besöker man Sb’s nya hemsida med en webbläsare med ett nyrensat cacheminne och med en tömd internethistorik (vem brukar inte vilja rensa den bortimellan för att kunna ha en så ren och smidig webbläsare som möjligt, mellan bankärenden, pörrsurf och onlineshopping på diverse sidor med olika marginaler på säkerhetstänket?) så tar det mig för det första tre (3!!) jävla klick och val i popup-rutor innan jag ens lyckas komma in på själva huvudsidan. 

Vafan, vad är detta? Först kommer den som vanligt helt otroligt löjliga frågan om jag har uppnått rätt ålder av 20 år? Ja eller Nej – svarar man fel är det ju bara att gå tillbaka och välja det rätta alternativet. Hallå, det är 2020 nu och jag tror nog inte det finns en på miljonen av underåriga besökare som bara “råkar slinka in” på hemsidan och då råkar bli helt förstörda för att det finns bilder, smaknoteringar osv på diverse alkoholhaltiga drycker där… Herregud! Ps -testa då gärna att googla typ anal.com eller nått.

Nästa steg och hopplösa popup-ruta att besvara har med kakor (cookies) att göra med och om man accepterar att hemsidan sparar dessa uppgifter på din dator medans du besöker sidan? Vem eller vilka är det i dagsläget som inte vet eller är informerade och upplysta om hur mycket (i stort sett allt!) som kan sparas av våra digitala spår och som lämnas kvar runtomkring på nätet när vi surfar runt? Hallå – jag tror nog vid det här laget att de allra flesta vet vad cookies är och hur de kan vara till hjälp, speciellt när man handlar online och där man går fram och tillbaks mellan olika varor, fönster, beställningslistor osv.

När man då äntligen och efter att ha lyckats besvara och tagit sig igenom i denna lilla labyrinten med av då i mitt tycke två helt värdelösa och meningslösa valfrågor (dessutom med flera redan förvalda(!) underfrågor om vad som kommer sparas på datorn) ställas inför det slutgiltiga valet… Vill du veta vad som är nytt med hemsidan eller vill du gå direkt till “Onlinebutiken”? – Öhhh, ja vafan tror Ni? Ni har just slösat bort flera sekunder och snart minst tre musklick av mitt liv… Vilket skämt, släpp in mig för h-vete!!

Här kommer lite tips – Skulle jag vilja läsa om vad som är nytt, lägg det som en vanlig länk nånstans på huvudsidan bara. Och skulle det inte vara bättre att ha en helt öppen hemsida och i stället behöva vara inloggad för att kunna handla och då ist. kunna ha en “exit-knapp” och få valmöjligheten och frågan då om man vill kunna spara sina val till nästa gång. Och detta för mig in på en av mina andra funderingar, varför ens tillhandahålla och lägga tid och resurser på att utveckla och underhålla en Systembolags-app som man inte ens kan handla direkt i utan bara lägga till och spara i listor? Haha, så jävla rötet… *skrattar och tar mig för pannan*-typ ??

Och inte nog med det – jag vet inte vad Er andras åsikter är men nog tycker jag att nya looken på hemsidan känns betydlig rörigare och sämre än förut. Det är många olika storlekar på huvudtypsnittet och som dessutom används i flertalet olika färgstyrkor. Detta blandas med text (rubriker) med bara stora bokstäver. Otroligt RÖRIG skulle mitt omdöme bli om jag skulle lämna recension om nya sidan. 

Sedan saknar iaf jag också möjigheten att enkelt kunna markera och kopiera i en ren textbaserad lista med varornas namn och pris. (T.ex om man vill kunna kopiera in en varas text i ett sms eller mail, och då utan att behöva “gå in” på varje specifik vara). Och varför finns inte möjligheten att enkelt bara kunna “internet-dela” de olika artiklarna? (visst, går ju givetvis kopiera webbadressen och klistra in, osv men…)

Ett annat fenomen och en undermålighet som tidigare ofta tagits upp och som blötts i ur och skur och som tydligen ännu inte lyckats åtgärdas och som faktiskt hände mig den senaste veckan är detta… Jag kan få ett sms om att en beställd vara har ankommit mitt angivna Systembolag. So long, so good! Men varför kan jag då inte få ett sms om en vara råkar vara restad och inte kan levereras inom dessa “utsatta 8 dagar”. Som tidigare sagts, det är år 2020 nu och i stort sett alla depåer, underleverantörer osv. borde väl ha nån form av uppkoppling och kunna integreras i ett datasystem som enkelt och snabbt kan informera butiken och slutkunden (via sms) om att en vara inte längre finns, är restad eller helt enkelt är slutsåld. Tycker detta i dagsläget borde kunna ske på sekunden, eller? Hur svårt kan det va’?

Vill dessutom passa på och förfina mitt gnäll och gärna påpeka att jag som “whiskynörd” hemskt gärna skulle vilja kunna få fram ännu djupare information om whiskyflaskorna jag ev. tänker köpa. Information som i många fall redan finns att plocka hem ifrån tillverkarna och dess underleverantörer/importörer som gjort jobbet. Ju mer information som kan tilläggas varje vara, dessto bättre tycker jag. Det gör för mig inget om denna extra info skulle råka hamna lite längre in och kanske nått musklick bort på varje specifik artikel, bara att den finns där och vore uppdaterad skulle vara ett stort plus i kanten. (vi snackar här riktiga nörduppgifter som recept, buteljeringstider, årtal, fatursprung, fatstorlekar, ppm-nivåer, styrkor, färgskalor, lagringsplats osv osv – ja ni förstår nog, ju mer info som finns dessto bättre!).

Tack för att jag fått gnälla av mig lite och till Dig som orkat läsa ända hit och stått ut med allt mitt tjöt. Vad tycker Du? Lämna gärna just Din åsikt (om nya Sb-sidan) i kommentarfältet… ?

1 reaktion på ”Systembolagets nya look – en uppgradering som blev en nedgradering!”

  1. Fast lite cred är väl Sb ändå värda då jag nu, fredagkväll kl. 21,04 fick ett sms att jag har en beställning att hämta ut… #kvällsöppet 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.